söndag 25 maj 2008

Mor till alla mina barn

Jag har fött ett barn, det nämnde jag ju häromdagen, när hon fyllde år. Men det känns som om jag har tre.
Vi har nämligen ett fadderbarn också. En flicka som vi haft i nio år nu. Hon är 21 år och bor i Lettland, så det är ju rätt nära, och eftersom jag har varit i Lettland ganska mycket genom mitt jobb, så har jag haft tillfälle att åka och besöka henne rätt många gånger. Hon har också varit hos oss flera gånger under årens lopp.
Jag glömmer aldrig den första gången hon var hos oss. Hon hade fått en engångskamera som hon kunde ta lite bilder och sen visa sin mamma och bror som hon hade där hemma. Hon fotade väggar och tak inne i vårt hus, vilket jag tyckte var lite konstigt. När jag sen kom hem till henne första gången, förstod jag varför. I alla fattiga hem ute på landet i Lettland eldar man i kaminer, som ofta ryker in. Väggar och tak är mer eller mindre svarta av alla sot. Hon ville visa vilka rena och vita väggar vi hade inne.
I sommar planerar vi att bygga upp en kakelugn i ett av rummen i vårt gamla hus. (Här har förr varit kakelugnar eller spisar i varje rum, men på 50-talet rev man ut allt när oljepanna installerades.) Hon kommer kanske tycka att vi är lite knasiga som gör så, när vi har fjärrvärme och element inomhus..! Vi lever i väldigt olika världar...

Mitt andra "barn" är min kusin. Hon är nyss fyllda 25 år och har en liten dotter på drygt ett år. Henne lärde jag känna först för ca tio år sedan, och sen dess har vi haft en väldigt speciell kontakt. Hon har inte haft det lätt i livet, och jag känner ett lite speciellt ansvar och mycket kärlek för henne, och för hennes lilla flicka inte minst!

Jag är väldigt glad för alla mina tre flickor, och hoppas få vara deras "mor" på ett eller annat sätt länge till...

2 kommentarer:

Leif Stenbom sa...

Du är en pärla!

Miss Lyckad sa...

Va härligt!

Jag har oxå en hel del fadderbarn, men jag har aldrig träffat dom i egen hög person. Jag tror att det är dags. Du inspirerar mig!
Grattis till nykomlingen osså.

Hälsa lilla A att Hon är Fantastisk.

/ Miss Lyckad -En bok till dom som bryr sig! -