måndag 29 december 2008

Kalla mig vad ni vill....

...jag kommer förmodligen bli kallad glädjedödare, surkart, gnällspik eller vad som helst. För det här är ett känsligt ämne, det vet jag av erfarenhet.

Det handlar om fyrverkerier. Dem gillar jag nämligen INTE.

Eller rättare sagt, visst är de vackra att titta på, det kan jag hålla med om. Men sen är det stopp.

Skälen mot är alldeles för många för att kunna bortses från: Först luftföroreningarna. Halterna av t ex kadmium och arsenik, bly koppar och kobolt och krom, nickel, strontium och titan ökar mellan 80 - 500 gånger under ett större fyrverkeri. Fint att andas in eller?
Djur far illa, är nästa argument. Hundar och katter vittnar många djurägare om, men vad man inte alltid tänker på är att många vilda djur också blir oerhört skrämda. Jag har sett harar fly i panik runt i ett bostadsområde där jag var på ett nyårsfirande, och i vår närliggande park flyger fåglar runt i mörkret, uppskrämda och förvirrade.
Människor far illa också. Många som t ex kommer från krigsdrabbade länder upplever det som mycket skrämmande med alla smällar och bomber. Folk får raketer i ansiktet, smäller bort händer, ögon...allt möjligt.
Bränder startar, när felriktade raketer far in på balkonger, genom fönster osv. Förra nyår fick vi rusa ut och släcka en bil som brann utanför vårt hus, ena däcket hade börjat brinna av en raket som for in under det.


Att det sen bränns av miljoner och åter miljoner kronor i dessa miljöförstörande aktiviteter, det är väl inget argument som biter antar jag. Folk får göra vad de vill med sina pengar. Men det är märkligt att några anser sig ha råd med detta kortvariga nöje, men inte att lägga en krona extra på ekologisk mjölk.

OK - så vad ska man göra då? Eftersom det verkar vara ett nöje som skattas så högt av så många, att man inte vill ge upp detta.

Jag har ett förslag (som vi för övrigt framförde till Norrköpings kommun redan för ett år sedan). Vi har här i stan ett visualiseringscenter, som är knutet till Linköpings universitet, där man har imponerande kunskaper i visualisering.

Varför kan man inte med modern teknik åstadkomma ljusspel och projiceringar som kan ersätta fyrverkerierna? Det borde verkligen inte vara omöjligt att göra något sånt idag! Och vi skulle kunna bli föregångare i hela landet, ja i världen!


Nån som har NÅGRA bra argument FÖR fyrverkerier egentligen?


...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gillar inte heller fyrverkerier

Anonym sa...

Håller med dig på varje punkt!

Lottie sa...

... näe, jag kan inte heller hittat något vettigt argument för fyrverkerier, såvida man inte kan göra dom miljövänliga. I längden blir det också rätt så trist att se på dom.

Anonym sa...

Jag håller med!