lördag 20 december 2008

Upplysande om ljus


Att tända levande ljus är ju inte helt fel så här års. Stämningsskapande, rofyllt och vackert, no doubt about that. Lite slentrianmässigt kallar vi dem stearinljus, men faktum är att de allra flesta är gjorda av paraffin. Och det är ett oljebaserat cancerogent ämne, och det hade i alla fall jag inte en susning om förrän jag läste om det nån gång tidigare i år.

Än har jag inte kommit så långt att jag inhandlat några nya ljus, av någon bättre sort. Men det ska jag försöka ändra på. Det finns Svanen-märkta stearinljus från Delsbo Candle, och en sökning på nätet ger några andra, till exempel Dofta, vars ljus är gjorda av naturliga växtvaxer, och SisslaVissla gör ljus av t ex sojavax.

Så finns förstås de gamla hederliga gula bivaxljusen - bara de inte var så dammigt sjuttiotal....! Men de doftar ju gott förstås. Dem kan man beställa egna gör-det-själv-kit av på flera ställen, till exempel från Creativ Company.

Sen visar det sig att helt ekoreko ljus i stearin finns på flera ställen som t ex IKEA, Clas Ohlson m m. Kolla på förpackningen!

2 kommentarer:

Lottie sa...

Jag kan inte låta bli att poängtera det vi hade uppe här på din blogg tidigare i höstas, nämligen det att det faktiskt krävs mycket kunskap för att kunna konsumera ekologiskt.

Dina blogginlägg ger, åtminstone mig, mycket sån kunskap. Jag kan också känna att det ställer krav på mig, nu när jag har fått den kunskapen är det desto svårare att inte göra dom "rätta" valen, pust .... :-)

Jag är av den typen som bränner ljus mycket, jag har äntligen lärt mig att källsortera metallen i värmeljusen, knyckla ihop dem till små metallpaket och samla i en liten burk, för att sedan tömma burken nere i soprummet tillsammans med läskeflaskkapsylerna i densamma. Jaha, nu måste jag ta på glasögonen även när jag köper ljus då!! ;-)

Just a Fair-y sa...

Jag blir så glad när du säger så, att jag bidrar med lite kunskap! Men visst är det som du säger, att det krävs mer av den som kan något. Åtminstone om man har lite samvete och bryr sig en smula.