måndag 15 december 2008

Hand in Hand

Jag tror jag har nämnt något om det förut, Barneviks stora biståndssatsning Hand in Hand.
Dagens Industri har under hösten haft en artikelserie där de beskrivit projektet, och även givit flera rapporter från Tamil Nadu, den indiska delstaten där det äger rum. Projektet går i korthet ut på att mikrolån ges till kvinnor på landsbygden som vill starta företag. De startar självhjälpsgrupper - DI jämför med folkrörelsernas barndom i sent 1800-tal, vilket kanske är en tänkbar liknelse - där man samlas regelbundet och sjunger kampsånger, får höra historier som ska sporra och inspirera och genomgår utbildning i entreprenörskap.

En målsättning är att utrota barnarbete, och man satsar även mycket på hälsobefrämjande insatser, läkarmottagningar startas etc. Ett miljötänk finns också med liksom demokratiska aspekter.

6000 nya företag ska på det här viset startas i Tamil Nadu, genom DI:s kampanj har ca 5000 redan startats. Det är bra!

När jag läser listan över vilka som stöttar projektet hittar jag ett (1) från Norrköping, min hemkommun. Ett litet dessutom, med bara en person sysselsatt råkar jag veta. Märkligt dåligt från en kommun av en sådan storlek, med stora företag.

Tror inte företagen på Hand in Hand?

Inga kommentarer: