söndag 28 december 2008

Vem ska man ge till...?

Ingen har väl undgått att notera hur antalet välgörenhetshändelser ökat lavinartat; insamlingar, galor, organisationer som står på stan, annonserar i media, vädjar om hjälp. Särskilt innan jul eskalerar detta något enormt, och jag som förvisso redan är med i flera organisationer, stöttar, skänker pengar, har fadderbarn och så, men känner ändå att man inte räcker till, att man kanske borde göra mer.

Samtidigt kan jag inte hjälpa att jag tänker att hur ska detta funka, blir folk inte liksom uttjatade, avtrubbade..? Snart är det bara ett budskap i mängden, bland prinskorvar och kafferabatter... Eller..?

Hoppas jag har fel. Det är bara en oro jag känner.

Men jag kan verkligen förstå dem som känner viss uppgivenhet inför valet av organisation, vilken ska man välja att stötta? Om man nu inte vill ta en hel drös förstås.

Om man vill läsa på lite, kan Charity Rating vara till stor hjälp. Där kan man hitta mycket och uttömmande information om alla slags välgörenhetsorganisationer, från de stora välkända till små mer okända. Charity Rating har plockat fram årsredovisningar och en mängd andra källor, och utifrån detta gjort analys på över 90 olika organisationer.
Det visar sig att inte alla är lika bra på att redovisa sin ekonomi t ex, och ännu sämre är det med redovisning av hur de styrs, så det finns utrymme för förbättringar, som sagt. Det är bra att man granskar, sånt är viktigt, vi kan inte ta för givet att allt funkar perfekt bara för en organisation vill göra gott.

Det är intressant att notera att vissa stora välkända organisationer fått Röd märkning, vilket innebär att de tillhandahållit bristfällig information, eller inte svarat alls. Gul märkning är ett mellanläge och Grön märkning får de organisationer som tillhandahållit all information som Charity Rating bett om.


...

Inga kommentarer: