måndag 8 december 2008

Hjälp att utveckla och förändra

Lätt körigt den här veckan, så det kanske blir korta inlägg här. Gör ett extrajobb om kvällarna, vilket innebär att jag i princip åker hem från vanliga jobbet för att sätta mig vid datorn och jobba vidare med det andra.
Men klagar alls inte, det är helt självvalt. Och klart på torsdag.

Men kände att jag ville tipsa om en skriftsamling som organisationen Forum Syd ger ut. Samlingsnamnet är "Metoder för förändring" och består av 7 skrifter, lättlästa välskrivna och föredömligt korta publikationer, tänkta att användas i organisationer, föreningar osv som vill jobba med förändringsarbete.

I första hand är de tänkta för biståndsorganisationer, men eftersom jag läst de flesta av dem, kan jag säga att de är väldigt användbara i många andra föreningar och liknande.
Några exempel:
Utveckla organisationen och skapa förändring
eller
Förverkliga demokrati och skapa rättvisa
eller
Minska fattigdomen med ungas inflytande


Den sistnämnda kan vara till stor hjälp även när det gäller att öka ungas inflytande, på skolor, fritidsgårdar, i föreningar etc.

Jag skulle till och med vilja påstå att de här böckerna kan vara inspirerande även för dem som vill förändra på sin arbetsplats, så om du är intresserad av förändringsfrågor och utvecklingsarbete, kan jag varmt rekommendera dem!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här kan du läsa om soja: http://holistic.se/artiklar/soja/index.php

Just a Fair-y sa...

Tack! Det var mycket att läsa, hann bara skumma igenom lite nu ,ska läsa mer noggrant senare. Men om jag fattade rätt beror "onyttigheten" hos sojaprodukter mest på de tillsatser som finns i dem? Ska vara lite mer observant på det framgent.