tisdag 23 december 2008

En jultradition


Jultraditioner kan se ut på många vis. En av mina, som är ett absolut måste, är att titta på ett gammalt bandat avsnitt av Two Fat Ladies. För den som missade dessa två synnerligen säregna matlagande brittiska damer, kan jag kort berätta att de gjorde stor succé med sina matlagningsprogram mellan 1996-1999. De susade runt på sin Triumph Thunderbird med sidovagn på den brittiska landsbygden i sin jakt på råvaror, som de sen tillagade, ofta med gamla recept från förr.

I mitt favvoprogram, som jag alltså bara måste titta på en gång varje jul, lagar de mat åt en engelsk gosskör, och det blir äggmousse, fylld gås i ugn, och till dessert en gammaldags glassbomb.

Tyävrr gick Jennifer bort 1999, och vad Clarissa, den andra feta damen, gör idag, har jag ingen aning om. Men jag måste bara delge er henns fullständiga namn: Clarissa Theresa Philomena Aileen Mary Josephine Agnes Elsie Trilby Louise Esmerelda Dickson Wright.
Imponerande.

...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Coolt, de kanske finns på YouTube...

Just a Fair-y sa...

Ja säkert, jag har inte kollat upp det riktigt. Men man kan köpa dem på dvd också, men det var rätt krångligt att få tag på minns jag.